امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰
کاربر مهمان خوش آمدید، ورود/ثبت‌نام

قسمت های مختلف دوربین عکاسی. لنز

کاربران عزیز با قسمت دوم این مطلب خدمت شما رسیده ام و قصد دارم تا به صورت اجمالی درمورد انواع لنز دوربین های عکاسی صحبت کنم.

۲. لنز

لنز در واقع چشم دوربین است که نور از طریق آن وارد می‌شود. نوری که از بازتاب اشیای صحنه به دوربین می رسد از مجموعه شیشه ای مخصوص که عدسی یا لنز گفته می شود عبور و به سطح حساس (نگاتیو یا سنسور) دوربین عکاسی می رسد. عدسی های دوربین از مجموعه ای تک عدسی به هم پیوسته تشکیل شده است که در یک محفظه لوله ای شکل قرار دارند و چنان طراحی شده اند که در کنار هم کار واحدی را انجام می دهند. پرتوهای نور در اثر برخورد با عدسی شکسته شده و در خارج از مرکز عدسی در یک محل جمع می شوند که به آن کانون عدسی می گویند و فاصله بین عدسی و کانون را فاصله کانونی عدسی می گویند. مثلأ فاصله لنز ۵۰ میلی متر باشد بر روی عدسی دوربین f:50mm نوشته می شود. کانون عدسی محلی است که تصویر در آن محل به وضوح دیده می شود و پیکسلهای تصویر در این محل قراردارند.

قسمت های مختلف دوربین عکاسی. لنز

بطور کلی عدسی ها بر دو گونه هستند :

  1. عدسی هایی با فاصله کانونی ثابت
  2. عدسی هایی با فاصله کانونی متغییر(زوم لنز)

عدسی هایی با فاصله کانونی ثابت

عدسی هایی با فاصله کانونی ثابت روی اکثر دوربینهای قدیمی عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد.این عدسی ها زاویه دید ثابتی دارند و فاصله، عمق و اندازه تصویری را که ارائه می دهند کاملأ متأثر از زاویه دید و فاصله کانونی عدسی دارد. در این عدسی ها دوربین در هر محلی که قرار داشته باشد از موضوع تصویری به یک اندازه ارائه می دهد و برای بزرگتر یا کوچکتر کردن موضوع می بایست دوربین را به عقب یا جلو برد. این عدسی ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله اند:

  1. عدسی واید انگل
  2. عدسی تله فتو
  3. عدسی نرمال
  4. عدسی ماکرو
  5. عدسی فیش آی
  6. کلوز آپ لنز

قسمت های مختلف دوربین عکاسی. لنز

عدسی نرمال

این عدسی زاویه دید طبیعی مانند زاویه دید موثر چشم انسان دارد وحدود ۴۵ درجه است. در فاصله، عمق و اندازه اشیا اغراق ندارد، عمق و وضوح مناسبی دارد. لنز نرمال هر دوربین متفاوت است و نسبت به قطر سطح تصویر تعیین می شود. یعنی اگر قطر سطح تصویر دوربینی ۲۵ میلی متر باشد لنز نرمال آن ۲۵ میلی متر است.

 عدسی تله فتو

یکی دیگر از عدسی هایی که فاصله کانونی ثابت دارند ، عدسی تله فتو می باشد. این عدسی فاصله کانونی بلندتری نسبت به عدسی نرمال دارد و زاویه دید آن نسبت به نرمال باریکتر است و برای تصویربرداری ازموضوعات دوردست وکوچک مناسب است. درزمانی که امکان نزدیک شدن به سوژه وجود ندارد (مانند فیلمهای حیات وحش) از این لنز استفاده می شود.

قسمت های مختلف دوربین عکاسی. لنز

ازخصوصیات و ویژگیهای این عدسی میتوان به این موارد اشاره کرد:

– پس زمینه های غیر ضروری را از وضوح خارج می سازد.

– ازجزئیات صحنه تصویر درشت تری ارائه می دهد.

– پرسپکتیو راتغییر می دهد به خصوص فاصله اشیا را کوتاهتر نشان می دهد.

– برجستگی های موضوع را کمتر کرده وتا حدودی تخت نشان میدهد.

– عمق میدان کمی دارد.

– کوچکترین تکان دوربین بصورت شدید دیده می شود.

– حرکت افقی یا عمودی دوربین را سریعتر از حد معمول نشان میدهد.

– حرکت بازیگر یا وسیله نقلیه را از عمق صحنه تا جلو و یا حرکت برعکس را کندتر نشان می دهد.

 

عدسی واید انگل

عدسی واید یکی از عدسی های با فاصله کانونی ثابت می باشد. این عدسی فاصله کانونی کوتاهتر ازعدسی نرمال دارد و زاویه دید آن بازتر است. برای تصویربرداری در محیطهای کوچک و تنگ مناسب است.

 

ازخصوصیات وویژگیهای این عدسی میتوان به این موارد اشاره کرد:

– عمق میدان زیادی دارد.

– فاصله ها را بیشتر ازآنچه که هست نشان می دهد.

– برجستگی ها ی موضوعات رابیشتر می کند.

– تکانهای دوربین کمتر محسوس است و برای تصویربرداری در حال حرکت بسیار مناسب است.

– حرکت افقی و عمودی دوربین را کند نشان می دهد.

– حرکت بازیگران و وسایل نقلیه در حال حرکت از عمق به جلو صحنه و بالعکس را تندتر نشان می دهد.

– در موقعی که دوربین بیش از حد به موضوع نزدیک می شود تصاویر را دفورمه می کند مثلاً بینی را بزرگتر از حد معمول و پیشانی را پهن و برآمده و پاها را کج نشان می دهد. از این افه برای نشان دادن صحنه های کابوس استفاده می شود.

 

عدسی ماکرو

این عدسی فاصله کانونی ثابت و زاویه دید طبیعی مشابه لنز نرمال دارد . از این لنز برای نزدیک شدن به موضوعات ریز و کوچک استفاده می شود و تصویر بزرگتری از اشیا و موجودات ریز بطور واضح نشان می دهد که سایر لنزها قادر به اینکار نیستند و دوربین می تواند تا نزدیک لبه های لنز به موضوع نزدیک شود. برای گرفتن نتایج خوب، بیشتر دوربین‌های غیرحرفه ای امکانات کافی برای تصویربرداری ماکرو را ندارند. بیشتر تصویرهای ماکرو که ما می‌گیریم هیچ شباهتی به تصویرهایی که حرفه‌ایها می‌گیرند ندارد و تفاوت اصلی در نحوه نورپردازی است. بیشتر تصویربرداری ماکروی حرفه‌ای ها (حتی از حشرات) در استودیو و با نور کنترل شده انجام می‌شود. این عدسی عمق میدان بسیار کمی دارد و کارکردن با آن به مهارت و ذوق و استعداد بستگی دارد.

 

عدسی فیش آی

به این عدسی ، عدسی چشم ماهی هم می گویند. فاصله کانونی آن بسیار کوتاه است و زاویه دید بسیار زیادی دارد. قطر شیشه عدسی در این لنز بقدری کلفت است که از محفظه لوله ای آن بیرون زده است. دربعضی مواقع زاویه لنز تا ۲۱۰ درجه هم می رسد. دوربین های درب منازل از این نوع هستند و بندرت در عکاسی بکار می برند و در فیلمبرداری غیر از موارد خاص (کابوس و..) استفاده نمی شود.

قسمت های مختلف دوربین عکاسی. لنز

ازخصوصیات و ویژگیهای این عدسی میتوان به این موارد اشاره کرد:

– پرسپکتیو را بشدت برهم می زند.

– در فاصله ها بسیار اغراق می کند.

– اشیای نزدیک را بسیار دورتر نشان می دهد.

 

کلوز آپ لنز

به این عدسی ها عدسی کپی نیز می گویند. این عدسی ها نسبت به ضریبی که دارند فاصله کانونی را افزایش یا کاهش میدهند. کلوز آپ لنز به همراه سایر عدسی ها استفاده می شود مثلأ اگر کلوز آپ لنز با ضریب *۲ و با لنز تله ۱۰۰ f= استفاده شود فاصله کانونی لنز ۲۰۰ f= خواهد بود و بدینصورت قدرت درشت نمایی لنز دو برابر خواهد شد. از این لنز بیشتر در عکاسی حرفه ای استفاده می شود و در فیلمبرداری چندان کاربرد ندارد.

 

عدسی هایی با فاصله کانونی متغییر(لنز زوم)

پیشرفتهای تکنولوژیکی در سه دهه اخیر باعث پیدایش عدسی هایی با فاصله کانونی متغییر(زوم لنز) شده است. با استفاده از این عدسی می توان زوایای دید بیشماری را بایک عدسی بدست آورد و این عمل با فشار دکمه ای یا چرخاندن حلقه ای امکان پذیر است. تغییرات زاویه ای را که به آن نسبت زوم گفته می شود عبارت است از نسبت طولانی ترین به کوتاهترین فاصله کانونی یک عدسی زوم. این نسبت در عدسی های زوم متفاوت است مثلأ از ۱به ۳ تا ۱به۴۰ وجود دارد. دراغلب دوربینهای فیلمبرداری ویدیویی نسبت زوم ۱به۱۰ یا ۱به۱۲ است. این بدین معنی است که اگر حداقل فاصله کانونی لنز ۱۰ باشد حالت تله آن ۱۰۰یا۱۲۰ است. عدسی های زوم به وسیله دکمه (t w) روی دسته دوربین بطور اتوماتیک نیز کار می کند و بدون تغییر محل دوربین و با فشار دادن دکمه مذکور از بازترین نمای ممکن تا بسته ترین آن می توان فیلمبرداری کرد. عدسی های زوم گران تر از سایر عدسیها هستند و از آنها سنگین تر و پیچیده تر هستند اما به لحاظ مزایایی که دارند خیلی زود رواج یافت و اکنون در کلیه دوربینهای فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرد. درحین فیلمبرداری می توان دسته زوم را تغییر داد و به اصطلاح زوم کرد و تصویر را درشت تر کرد که تقریباً حالت نزدیک شدن به موضوع را تداعی می کند. این عمل در صحنه هایی که دارای عمق هستند مصنوعی جلوه می کند بطوری که به نظر می رسد موضوع به طرف بینندگان نزدیک می شود بدون اینکه حرکتی داشته باشد و با حالت حرکت دالی دوربین کاملأ متفاوت است اما متأسفانه به علت کثرت استفاده، مردم به این حرکت عادت کرده اند و لذت حرکت دالی و تراولینگ از برنامه های تلویزیونی از مردم سلب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code