امروز دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
کاربر مهمان خوش آمدید، ورود/ثبت‌نام

تفاوت های کاتالوگ و بروشور

تفاوت های کاتالوگ و بروشور

سلام دوستان. امیدوارم حالتون خوب باشه. امروز هم با یک مطلب کاربردی خدمتتون رسیدم. لطفاً منو همراهی کنید.

ممکنه بسیاری از افراد ندونن که تفاوت های کاتالوگ و بروشور چیه و در استفاده از این دو واژه دچار سردرگمی بشن. به خاطر اینکه هر دوی این موارد اطلاعاتی راجع به محصول یا خدمات جدید یک شرکت، هتل، فروشگاه و … ارائه میده. اما تفاوت های ظریفی بینشون وجود داره که در ادامه قصد دارم به اون بپردازم و به سوال “تفاوت های کاتالوگ و بروشور” که ممکنه برای بعضیا پیش اومده باشه پاسخ بدم.

کاتالوگ ها و بروشورها معمولاً یکی فرض می شوند و عده کمی هستند که تفاوت این دو از هم رو متوجه بشن.

تعریف بروشور

بروشور یک کتاب یا مجله ی باریک و کوچیکه که تعداد زیادی تصویر و اطلاعات درباره ی یک محصول، مکان، و غیره داره. عمدتاً از یک برگه یا سه برگه تشکیل شده تا بتوان آن را در مناطق گوناگون به راحتی توزیع کرد. بروشور باید بسیار جذاب باشه تا مردم حداقل یک نگاه مختصر به آن بیاندازند. امروزه الگو ها، طرح ها، و انواع مختلفی از بروشور ها موجوده؛ از جمله بروشور های طرح مجله، بروشور های سه بار تا شده، و یا بروشور های پست کارتی.

در اصل بروشور، مثل یک واسطه، پلی بین شرکت و خواننده است. طراحان باید با استفاده از کلمات و گرافیک مناسب راهی پیدا کنند تا به طور موثر خواننده را از شرکت مطلع کنند.

تعریف کاتالوگ

کاتالوگ یک سند یا یک کتاب شامل فهرست شماره گذاری شده ای از اسامی، وسایل، و یا کتاب هاست. هدف از تهیه ی کاتالوگ فقط فروش محصول به مشتریه. اطلاعات بسیار ساده ای درباره ی یک محصول مشخص داره که در یک تا دو خط جمع آوری شده اند.

کاتالوگ شامل اطلاعاتی است که به شما کمک میکنه یک محصول را خریداری کنید. طراحی و رنگ آمیزی کاتالوگ باید به گونه ای باشه که مشتری حداقل یک بار بتونه به محصول مورد نظر خود فکر کنه.

برخی از تفاوت های کاتالوگ و بروشور

  • کاتالوگ یک سند یا یک کتاب شامل فهرستی از کتاب ها، وسایل، و یا اسامی است. در صورتیکه بروشور یک سند کوتاه و چاپیه که به آن پمفلت هم میگن. یک کتابچه که شامل موارد تبلیغی و توصیفیه.
  • کاتالوگ ها حاوی اطلاعات جامع و کامل و کلی در مورد محصولات یا خدمات یک کمپانی هستن و برای خریدار یا توزیع کننده عمده، طراحی و چاپ میشن. اما بروشورها حاوی اطلاعات جزئی تری از یک یا یک سری محصول هستن که برای مصرف کننده تهیه و چاپ میشن.
  • بروشورها ارزون تر از کاتالوگ ها هستن و طراحی و چاپشون با تیراژ بالاتری نسبت به کاتالوگ ها انجام میشه.
  • وزن کاغذ بروشورها از کاتالوگ ها کمتره و در کاغذهای نازک تری نسبت به کاتالوگ ها چاپ میشن.
  • در کاتالوگ ها عموماً از تصاویر و طراحی های جذاب برای معرفی بهتر استفاده میشه اما در بروشورها معمولاً علاوه بر تصاویر از نقشه شماتتیک کالا هم استفاده میشه.
  • کاتالوگ بیشتر به جنبه تجاری، بازاریابی و جذب مخاطب توجه میکنه اما بروشور بیشتر به جزئیات و اطلاعات فنی و نحوه استفاده می پردازه.
  • کاتالوگ در اکثر موارد با استفاده از عکس مشتریان را به خودش جذب میکنه اما در بروشور این وظیفه بر عهده نوشته هاس.
  • اندازه بروشور معمولا ۴ تا ۸ صفحه یا لت است اما اندازه کاتالوگ معمولاً ۸ صفحه یا بیشتره.
  • ساختار برشور به صورت تاشو است درحالیکه ساختار کاتالوگ معمولا صحافی شده است.

به این مثال توجه کنید:

یک کارخانه دارو سازی از کاتالوگ برای معرفی محصولاتشون (معمولا با برجسته نمایی در تاثیر گذاری) برای پزشک ها و داروخانه ها استفاده میکنه و برای اونها ارسال میکنه. و همین تولید کننده از بروشور برای معرفی یک محصول و همچنین نحوه استفاده، معرفی ممنوعیت های استفاده در موارد خاص و همین طور عوارض جانبی، راه های درمان در صورت استفاده نادرست و… در بسته بندی هر محصول بهره میبره.

و اما جمع بندی

با توجه به مطالب بیان شده میتونیم اینطور نتیجه بگیریم که بروشور ها به عنوان یک ابزار برای مرتبط کردن ارائه دهنده بروشور و خواننده میباشد و میبایست به گونه ای طراحی و ارائه شود که به شکل موثر نظر خوانندگان را به وسیله طرح ها و لغات در زمینه خاص مورد نظر تشکیل دهند اما از کاتالوگ این انتظار وجود دارد که اطلاعات مناسبی را به منظور فروش محصولات و یا خدمات ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code